A tudatos vásárlás öt alappillére

1. A hazai és szezonális termékekkel szinte lehetetlen mellé lőni!

 

Hát létezik zamatosabb a finom, magyar gyümölcsöknél? Egyáltalán nem vagyok a spanyol almák ellen, és az olasz paradicsomokkal szemben sem táplálok ellenséges érzelmeket, de ha épp szezonjuk van, és lehetőségünk adódik hazai gyümölcsöt és zöldséget vásárolni, akkor támogassuk vele termelőinket!

Az importált paradicsomoknak átlagosan 2480 kilométert kell megtenniük, mire ˝frissen˝ a polcokra kerülnek. Ezek az egyirányú utak jelentős környezetterheléssel járnak, ráadásul sok esetben kémiai szerekkel érlelik meg a még zölden leszedett zöldséget és gyümölcsöt. Vitaminból így kevesebbet, szükségtelen vegyszerekből viszont többet juttatunk a szervezetünkbe.

2. Mindig fussuk át az összetevőket!

 

Ha készterméket vásárolunk, részesítsük előnyben azokat az élelmiszereket, amelyek nem tartalmaznak többet négy, legfeljebb öt összetevőnél. Érdemes továbbá kerülni azokat a termékeket, amelyek a következő adalékanyagok egyikét tartalmazzák: dextróz, fruktóz, nitrit, nitrát, szulfit, kéndioxid, nátrium-glutamát, aroma, színezék, tartósítószerek és a mesterséges édesítőszerek mindegyike.

Hasznos tudni, hogy a késztermékekhez használt növényi olajok erősen gyulladáskeltő hatásúak, ezért amennyire lehetséges, kerüljük az ét-, repce-, kukorica-, szójaolaj és hidrogénezett növényi zsír hozzáadásával készült élelmiszereket. Általában, amikről nem tudjuk eldönteni, hogy hova tegyünk a fejünkben, annak a helyét a szervezetünk sem fogja találni és jobb híján a zsírszövetekben fogja eltárolni ezeket.

A legjobb, ha olyan dolgok kerülnek a kosarunkba, amik egy összetevősök (például hagyma, paprika, tojás, stb.). Ez pénztárcabarát és időhatékony megoldás is egyben, tehát két legyet üthetünk egy csapásra.

3. Amikor elfoglaltságaink engedik, válasszuk a piacot és a csomagolásmentes boltokat!

 

Ha hétvége, akkor irány a piac! Nemcsak azért, mert maguk az illatok és színek is kulináris élményt nyújtanak, hanem mert a piacon maguktól az őstermelőktől tudjuk megvásárolni a sok friss élelmiszert. Az ilyen alkalmakkor lehetőségünk nyílik kérdezni a termékről, a származási helyről, arról, hogy bio, organikus árut készülünk-e vásárolni és jó eséllyel készséggel fognak válaszolni minden kérdésünkre.

Az sem egy utolsó dolog, ha egy szatyornyi pirosló almához egy pirospozsgás, kedves eladó képe társul, nem pedig egy gyorskasszáé.

Egy másik kiváló beszerzési helyszínopció a budapesti csomagolásmentes boltok valamelyike. Bátran vihetjük saját otthoni tárolóinkat, dobozainkat, vászontáskáinkat, mert ezeken a helyeken mi magunk mérhetjük ki, hogy kedvenc élelmiszereinkből milyen mennyiségekre van szükségünk. Hát nem fantasztikus?

Talán időt nem mindig spórolunk ezekkel a programokkal, pénzt ellenben rengeteget, ráadásul példamutató magatartást tanúsítunk környezetüknek is!

4. Helyezzük előtérbe a minőséget a mennyiséggel szemben!

 

Húsárúból, tejtermékekből és tojásból is legjobb a bio, szabadtartású állatokból és állatoktól származó termék. Nem csak a jobb ízélmény és állag, de a jobb tápérték miatt is. A bio állattartás azt jelenti, hogy jó körülmények között, kizárólag vegyszermentes, minőségi takarmánnyal látják el az állatokat, antibiotikumokat és hormonokat sem kapnak a gyorsabb gyarapodás érdekében.

A fűvel legeltetett állatoktól származó termékekben az omega-3/omega-6 arány mérlege a gyulladáscsökkentő omega-3 felé billen, míg az ipari állattartásból származó húsáruban a gyulladást okozó omega-6 zsírsavak vannak túlsúlyban – ez utóbbi sajnos az emberi szervezet krónikus gyulladásos állapotának kialakulásáért felelős.

Ha az állatokat jó körülmények között, ökológiai tartásban nevelik és gondozzák, az onnan származó termékek nekünk is jót fognak tenni.

Az ideális omega-3/omega-6 arány 1:4 lenne számunkra, még jobb az 1:1, ennek ellenére, a főképp a rossz minőségű növényi olajok/zsírok (lásd repce-, kukorica-, szója-, étolaj, margarin és társai) és a szintén kétes minőségű zsíros húsok miatt ez a kényes egyensúly felborult, és sokak szervezetében már 1:30, 1:40 az állás az omega-6 javára.

Jó hír, hogy ha mellőzzük a készételek rendszeres fogyasztását, a konyhánkban található olajokat lecseréljük stabil, telített zsírokra és több omega-3-ban gazdag ételt fogyasztunk, akkor újra helyrebillenthetjük a belső egyensúlyt!

5. Tegyük fel magunknak a nagy kérdést!

 

Létezik egy bizonyos kérdés, amely mindig a segítségünkre lehet, ha elakadnánk valahol az élelmiszerek útvesztőjében.

A kérdés a következő: A nagymamám/dédanyám megvásárolná-e ezt a terméket? Régebben ugyanis – lévén, hogy nem is volt más – kizárólag teljes értékű ételeket fogyasztottak, többek között ennek is köszönhető, hogy az őseink olyan sokáig kitűnő egészségnek örvendhettek.

Csak olyan földi javakkal rakjuk meg tehát a kosarunkat, amelyekből a korábbi generációk is szívesen főztek volna.

Sajátítsd el a tudatos vásárlás alapfortélyait!

5 fontos szempont, amit érdemes figyelembe venned!